הלכות בר מצווה

מתי חוגגים טקס בר מצווה, אילו טקסים מרכיבים את החגיגה, איך להתכונן לעלייה לתורה ולהכנת התפילין ועוד. המדריך המלא להכנה לבר מצווה.  

טקס בר מצווה

 חגיגת בר מצווה היא תחנה חשובה בחייו של כל נער יהודי.

המושג בר מצווה מגיע מארמית ומשמעותו בן מצווה, הגיל בו הנער מחויב להתחיל בקיום מצוות. עד מועד זה היו הוריו אחראים על קיום המצוות ועל חטאיו וכעת מוטלת עליו האחריות. את הבר מצווה חוגגים בגיל 13 ויום. שכן בתאריך זה נכנס הנער לשנתו ה-13.

את טקס הבר מצווה נהוג לחלק לשלושה חלקים :

1.  טקס הנחת התפילין

2. עלייה לתורה

3. עלייה לתורה בשבת.

 

טקס הנחת התפילין 

את טקס הנחת התפילין מקיימים ביום חול במועד בו מלאו לנער 13 שנים ויום. החל מגיל בר מצווה מוטל על הנער להניח תפילין. טקס הנחת התפילין בבר מצווה היא הפעם הראשונה בו הנער מניח תפילין. את הלכות הנחת התפילין הוא לומד בחודשים שקודמים לטקס. את טקס הנחת התפילין יש לערוך ביום חול בלבד בבית כנסת או בכותל. ניתן לערוך את האירוע עם תפילת שחרית או מאוחר יותר בשעות האור של היום. 

הנחת התפילין מוזכרת כמה פעמים במקרא ("וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך"). מומלץ לרכוש תפילין ממומחה תפילין בלבד. שימו לב- כאשר אתם רוכשים תפילין בדקו את הקשר ואת הרצועות האם הן מספיקות לכל הכריכות על היד והאם הוא מתאים לראש הנער. את התפילין יש לשמור במקום סגור ויבש.

סדר הנחת התפילין וחליצתם מתבצע באופן שונה בקהילה האשכנזית ובקהילה הספרדית.

הנחת תפילין בכותל

הכותל המערבי הוא מקום שמתקיימות בו תפילות לאורך כל שעות היום, על כן ניתן לקיים בו טקס הנחת תפילין בכל שעות היום (כאשר עדיין אור). בימי שני וחמישי מתקיימות גם עליות לתורה וניתן לשלב את טקס הנחת התפילין יחד עם העלייה לתורה. בדקו את תאריך הבר מצווה המדויק של הנער על מנת לקיים את טקס הנחת התפילין כאשר כבר מלאו לו 13 ויום.

טקס עלייה לתורה

טקס העלייה לתורה המתקיים מעט לאחר יום הולדתו של הנער. הטקס מתקיים בימי שני,חמישי או בראש חודש. בסמיכות לתאריך יום ההולדת העברי של הנער. בטקס קורא הנער את הקריאה שלו, שאליה התכונן חודשים קדם הטקס. הכנת העלייה לתורה דורשת למידה מרובה על ידי הנער. התורה כתובה בכתב ס"תם (ספרי תורה תפילין, מזוזה) ללא סימני פיסוק ועל כן יש להתכונן מבעוד מועד. חשוב להכיר את הטעמים ואת סגנון הקריאה כמו גם לדעת לזהות את הכתוב בכתב סת"ם. סגנון וטעמי הקריאה משתנים מקהילה לקהילה. הסגנונות המרכזיים הם ספרדי, אשכנזי או מרוקאי. לכל אחד מהם טעמים שונים וצירופי טעמים.

 עלייה לתורה בכותל

עלייה לתורה ברחבת הכותל מתקיימת מדי שני וחמישי וראש חודש בין השעות 08:00-15:00. ניתן לשלב את טקס הנחת התפילין יחד עם הקריאה בתורה באחד מהימים הללו. הנהלת הכותל מספקת מדריך המלווה את הטקס ובהבאת ספר תורה, כיפות ומטפחות. על מנת לקיים את טקס העלייה לתורה בכותל, יש לתאם עם הקרן למורשת הכותל את מועד האירוע כמו גם את השעה. הנהלת הכותל מספקת הסעות לכותל באמצעות שאטלים ואוטובוס ללא תשלום ודואגת להבאת ספר התורה לטקס העלייה לתורה. בסיום מקבל הנער תעודה חתומה בידי רב הכותל. מהלך הטקס מתקיים בהפרדה מלאה בין נשים וגברים אולם אם רוצים לקיים טקס ללא הפרדה יש לתאם זאת מול המתחמים הסמוכים המייעדים זאת (עזרת ישראל ומרכז דוידסון). משפחות רבות בוחרות לתאם ולארגן את האירוע באמצעות חברת הפקה הדואגת למהלך כל היום החל מהסעה, קיום הטקס, כיבוד ופעילות חווייתית. קראו על הפקת בר מצווה בכותל.

טקס עלייה לתורה בשבת

בטקס העלייה לתורה המתקיים בשבת, הנער קורא קטע מתוך הקריאה שלו או את כל הקריאה. קהילות אחדות מזמינות את הנער לקרוא גם את ההפטרה. בתום הקריאה נוהג האב לברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה" הפוטר את האב מהאחריות על מעשיו של הנער ומעתה מוטל עליו קיום המצוות. מקור הברכה מגיע מהמדרש " ויגדלו הנערים, אמר ר"א צריך אדם להטפל עם בנו עד י"ג שנה, מכאן ואילך צריך שיאמר ברוך שפטרני מעונשו של זה (ב"ר פס"ג, י"ד ועי' רמ"א באו"ח סי' רכ"ה).

התפילה בשבת

 התפילה בבית הכנסת בשבת מורכבת מכמה חלקים:

  • הוצאת ספר תורה
  • קריאת פרשת השבוע
  • הפטרה

קריאת פרשת השבוע מורכבת משבעה חלקים כאשר חלק מהקטע האחרון, "המפטיר", זוכה לקריאה חוזרת. 8 אנשים עולים לתורה בשבת.  כל חלק מפרשת השבוע נקרא על ידי אדם אחר. גבאי בית הכנסת מזמין את הקוראים על פי סדר. הקוראים הראשונים הם כהן ולוי ולאחר מכן האחרים. כל אדם העולה לקריאה בתורה מברך לפני הקריאה ואחריה. בשבת בר המצווה נהוג לתת לנער בר המצווה לפתוח את ארון הקודש ולהוציא את ספר התורה. ההפטרה חותמת את הקריאה בשבת. נהוג כי הקורא את המפטיר מברך גם על ההפטרה.

הפטרה היא קריאת קטע של אחד הנביאים הקשור לפרשת השבוע ובקריאתה היא "מפטירה" אותנו מפרשת השבוע. גם ההפטרה נפתחת בברכה ומסתיימת בברכה. בימי חג ומועד ישנן שתי ברכות בסיום. קריאת ההפטרה שונה מקריאה בתורה והיא משלבת את טעמי המקרא. טעמי המקרא הם סימנים ייחודיים המורים לקורא כיצד "לנגן" את הפסוקים. בקהילות אחדות נהוג כי חתן הבר מצווה קורא גם את ההפטרה הדורשת ממנו ללמוד את הקריאה הייחודית וטעמי המקרא.  

פרשות השבוע

בראשית , נח,  לך לך , וירא, חיי שרה, תולדות, ויצא, וישלח ,וישב, מקץ,  ויגש,  ויחי

שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים, תרומה, תצווה, כי תישא, ויקהל, פקודי.

ויקרא, צו, שמיני, תזריע, מצורע, אחרי מות, קדושים, אמור, בהר, בחוקותי

במדבר, נשא, בהעלותך, שלח, קורח, חוקת, בלק, פנחס, מטות, מסעי

דברים, ואתחנן, עקב, ראה, שופטים, כי תצא, כי תבוא, נצבים, וילך, האזינו, וזאת הברכה.

מעוניינים בסיוע בלימוד הקריאה בתורה?

לחצו על הקישור ללימוד קריאה בתורה אונליין

 

מעוניינים לחגוג בר מצווה בשילוב חוייה ייחודית ומעשירה?

מוזמנים לפנות אלינו.  אנו יודעים לתכנן יחד אתכם את האירוע שמתאים במיוחד עבורכם.

שלחו לנו אימייל

contact@KotelBarMitzvah.org

התקשרו

073-7590390

Pin It on Pinterest

Share This
דברו איתנו