בר מצווה בירושלים

הכותל, בתי כנסת , אתרים עתיקים ומרכזים לחגוג בהם בר מצווה בירושלים

לחגוג בר מצווה בירושלים באווירה קצת אחרת

 ירושלים היא העיר הפופולארית ביותר לחגיגות בר המצווה ולא בכדי. החיבור ההיסטורי השורשי למורשת היהודית נמצא בלב ליבה של ירושלים. מאחורי כל אתר ארכיאולוגי, כל בית כנסת או מרכז תפילה ישנם סיפורים מרתקים של דורי דורות. באתרים היסטוריים רבים ניתן היום לקיים את טקס בר המצווה. חלקם גדולים ויכולים להכיל כמות גדולה של אנשים וחלקם מתאימים לסגנון יותר אינטימי ואישי. לכל מקום האפיון הייחודי שלו, סגנון עיצוב המאפיין את הקהילה והתקופה שהוא הוקם בה וכמובן הסיפור ההיסטורי מאחוריו.

בר מצווה בכותל המערבי

המקום הקדוש ביותר בעיר ירושלים – "הכותל" שמסמל את הקשר בין שושלת של דורות יהודים ומסורת רבת שנים. כמקום שבו נהגו לעלות ולהתפלל ועד היום נערכות בו תפילות מרכזיות, זה טבעי ביותר לבחור בו לציון העלייה לתורה הראשונה של נער בר מצווה. בעשורים הקודמים משפחות אשר היו מגיעות לחגוג בר מצווה בכותל, נתקלו בהרבה קשיים לוגיסטיים שכן לא היה גוף רשמי שפיקח על קיום הטקסים. משפחות רבות היו נופלות קורבן לאנשים אשר גבו מהם כסף רב לקיום הטקס שלא תמיד נעשה על הצד הטוב ביותר.

בשנים האחרונות נעשה מהפך אדיר בנושא חגיגות בר מצווה בכותל על ידי הקרן למורשת הכותל. גוף זה שאחראי על רחבת הכותל וסביבתה יצק תכנים בפיקוח המתקיימים מדי יום, וטיפל בכל נושא טקסי בר מצווה ברחבת הכותל באופן מסודר ומאורגן. קראו על הכנה ותיאום טקס בר מצווה בכותל.

5 שאלות על בר מצווה בכותל

1. האם טקס בר מצווה בכותל הוא בתשלום?

לא. הקרן למורשת הכותל מציעה לחגוג את הטקס בתיאום מראש וללא תשלום. בכניסה יחכה לכם מדריך שהוכשר לטפל בכל הפן הלוגיסטי ולסייע בהנחיית הטקס. המדריכים הם עובדים בתשלום של הקרן ואינם יכולים לקבל תשלום או טיפ. תרומות לקרן כמובן יתקבלו בברכה.

2. האם ישנה הגבלה על כמות המוזמנים לטקס ברחבת הכותל?

לא. אין הגבלה על כמות המוזמנים המגיעים לטקס. אם החלטתם לשלב גם פעילות חווייתית קחו בחשבון שהפעילויות מוגבלות ל-35 אנשים.

3. האם ניתן לצלם במהלך הטקס?

כן. ניתן לצלם בסטילס או בוידיאו בימים בהם מתקיימת העלייה לתורה- שני, חמישי או ראש חודש. בשבת נאסר לצלם ברחבת הכותל.

4. מה טווח הזמן המינימלי שניתן לתאם טקס בר מצווה בכותל?

ניתן לתאם טקס בר מצווה עד שבוע מראש. מומלץ לתאם חצי שנה מראש אך גם שבוע מראש זה בסדר. שימו לב שלא בטוח שהשעה תהיה נוחה עבורכם, לכן עדיף לתאם הרבה מראש.

5. האם יש שירות הסעות לרחבת הכותל?

כן. ישנה תחבורה מאורגנת המציעה הגעה לכותל. רכבת הכותל ושאטלים יוצאים ללא תשלום מחניון קרתא לכותל וחזרה. ימים שני וחמישי משעה 08:40 ועד 13:20 כל 20 דקות. בנוסף יוצא אוטובוס ללא תשלום מחניון מתחם התחנה ועד שער האשפות בימים ראשון, שלישי ורביעי בין השעות 08:00-20:00 ובימים שני וחמישי בין השעות 07:00-20:00. בשישי וערבי חג מהשעה 08:00 ועד שעה לפני כניסת השבת. האוטובוס יוצא כל 20 דקות.

ניתן להגיע גם בתחבורה ציבורית בתשלום בקווים 1,3,38, שירות מוניות בתשלום

או ברכב פרטי. ניתן לחנות בתשלום בחניון קרתא – בכניסה לעיר העתיקה ליד שער יפו.

חגיגה במתחמי הכותל

חגיגת בר מצווה קלאסית המתקיימת ברחבת הכותל, מחייבת הפרדה בין נשים וגברים. בשנים האחרונות הוגדרו מתחמים נוספים אשר ניתן לחגוג בהם ללא הפרדה או עם הפרדה חלקית.

עזרת ישראל ברחבת הכותל- ללא הפרדה

עזרת ישראל הוא מתחם ללא הפרדה בין נשים וגברים בסמוך לכותל שנחנך ב-2013. המתחם נמצא דרומית לשער המוגרבים וצפונית לקשת רובינסון. שטחו כ-450 מ"ר. הכניסה אליו נמצאת בסמוך לשער האשפות. המתחם הוא מעין המשך של רחבת הכותל הגדולה אך אינו מחובר אליה. בר מצווה בעזרת ישראל היא בר מצווה באווירה אינטימית. במקום קיימת בימת ישיבה אך אין הצללה. יש לקחת בחשבון כי לא ניתן להכניס למקום כיבוד ולזרוק סוכריות. בנוסף אין במקום סידורים וספרי תורה ויש לזמין מראש. מומלץ להשתמש בחברת הפקה לתיאום המתחם והטקס.

 

מרכז דוידסון

מרכז דוידסון הוא אתר ארכיאולוגי בצידו הדרומי של הכותל. ניתן לחגוג באתר טקסי בר מצווה בתיאום מראש ובתשלום. הטקסים מתקיימים ללא הפרדה. באתר שני מתחמים בהם ניתן לחגוג: בקשת רובינסון  או במדרגות חולדה. יש לקחת בחשבון כי במתחם אין כיסאות או הצללה, לא ניתן להכניס מזון או כיבוד ואף  לא ניתן להשליך סוכריות. אין במקום סידורים וספרי תורה ולכן יש להזמין מראש. במרכז ניתן לחגוג גם בגן הארכיאולוגי בתיאום ובהזמנה מראש.

 

קשת וילסון

קשת וילסון הוא מתחם מקורה הממוקם בצד הצפוני של  הכותל. המתחם מקורה ומחולק באמצעות מחיצה שקופה המפרידה בין נשים וגברים. על מנת לשמוע את הקריאה בתורה, מקבלות המוזמנות אוזניות שדרכן ניתן להאזין לעלייה לתורה. בימים גשומים המתחם עמוס כיוון שהטקסים שאמורים להיערך ברחבת הכותל, עוברים למתחם המקורה. יש לקחת בחשבון את כל האפשרויות אם הבר מצווה מתקיימת בחורף.

בתי כנסת, אתרים עתיקים בירושלים

בסביבת הכותל ישנם בתי כנסת שצופים לכותל או  ממוקמים בסביבה עתיקה יפייפיה. כל בית כנסת מכיל מספר מסוים של אנשים וברובם מתקיימת הפרדה מלאה בין נשים וגברים או הפרדה מועטה. לעומת זאת ישנם מתחמים המציעים לחגוג את טקס הבר מצווה ללא הפרדה. אם אתם מעוניינים בכך בדקו מה הם והיכן הם ממוקמים.

3 שאלות פופלאריות על חגיגת בר מצווה בבית כנסת בירושלים

1. האם צריך לתאם עלייה לתורה מראש?

כן בהחלט. בתי הכנסת בדרך כלל מוזמנים מראש לעלייה לתורה ולכן חשוב לתאם מראש על מנת שיהיה גם לכם מקום.

2. האם קיימת הפרדה מלאה בכל בתי הכנסת?

לא בכולם. בחלקם יש הפרדה חלקית או כלל לא. בדקו ברשום מטה בכל בית כנסת האם קיימת הפרדה.

3. האם ניתן לשלב כלי נגינה / מוזיקה בבית הכנסת?

בחלק מבתי הכנסת זה אפשרי ובחלק לא. מומלץ לבדוק  מול בית הכנסת באופן פרטני.


אילו בתי כנסת בירושלים הצופים אל העיר העתיקה מציעים לחגוג את טקס הבר מצווה?  קראו על כל בתי הכנסת בסביבה: 

בית הכנסת במנהרות הכותל

בית כנסת מרהיב שהושק בינואר 2018. מיקומו של בית הכנסת הינו מול 'האבן הגדולה' במנהרות הכותל המערבי. בית הכנסת מאופיין בעיצוב ייחודי. ארון קודש עגול מפיסול מתכתי מרכיב את אותיות "שמע ישראל", אנא בכח ומגילת שיר השירים. בקצהו העליון ניצב פיסול חימר של הסנה הבוער. בית הכנסת מכיל עשרות ספסלי ישיבה מהודרים, בימת עץ עגולה, רצפת דמויית שיש ותאורה ייחודית המשרה אווירה של חדש מול ישן. בית הכנסת בהפרדה מלאה בין נשים וגברים.

 

בית הכנסת החורבה ברובע היהודי

בית הכנסת החורבה הוא בית כנסת עתיק ומרהיב. הוא הוקם לפני למעלה מ-300 שנים ושוקם וחודש בשנת 2010. בית הכנסת עבר מהפכים היסטוריים לאורך 300 שנותיו ואף נחרב כמעט כולו ב-1948. כאמור ב-2010 שוקם ונחנך מחדש. המבנה מאופיין בכיפה גדולה ומפוארת  עליה כתובים שמותיהם של 12 שבטי ישראל. בפינות שבין הקשתות מצוירים ארבעה אתרים קדושים: טבריה העתיקה, מגדל דוד, קבר רחל ומערת המכפלה.  בבית הכנסת ארון הקודש הגבוה בעולם וממרפסת בית הכנסת ניתן לראות את ירושלים כולה במלוא תפארתה. ניתן לחגוג את טקס הבר מצווה (בהפרדה מלאה) בבית הכנסת באווירה קצת אחרת ועם חיבור להיסטוריה ארוכת השנים. בית הכנסת יכול להכיל 250 גברים ו-50 נשים בעזרת הנשים. ניתן לנגן מוזיקה בבית הכנסת.  ניתן לחנות בחניונים באזור.


בית כנסת החורבה- רחוב היהודים, ירושלים. טלפון: 02-6265906

 

בית הכנסת מנחם ציון ברובע היהודי

בית הכנסת האשכנזי הקדום מאז 1837, שמאחוריו סיפור היסטורי מרתק. מנחם ציון היה בית הכנסת האשכנזי הראשון. ב-1980 נחנך מחדש בית הכנסת. ניתן להתרשם ממבנה אותנטי וארון קודש המתהדר בציורים ובעבודת פסיפס מרהיבה בסגנון איטלקי משנת 1700. בבית הכנסת הפרדה חלקית. גברים ונשים יושבים במתחם אחד האימא והסבתות שותפות בטקס. בית הכנסת מכיל 100 איש בבית הכנסת ו-150 במרפסת. בית הכנסת מנחם ציון- הרובע היהודי, ירושלים. 4987*

 

מתחם ארבעת בתי הכנסת הספרדים ברובע היהודי:

1. בית הכנסת יוחנן בן זכאי

בית הכנסת יוחנן בן זכאי ממוקם בלב הרובע היהודי והוא אחד מארבעת בתי הכנסת הספרדים ברובע שהוקמו על מנת לשמש את מגורשי ספרד ב-1942. בתי הכנסת נחרבו בעת הכיבוש הירדני ושוחזרו ב-1967. בית הכנסת יוחנן בן זכאי נחשב לבולט מביניהם היות ובו ממונה הראשון לציון ובו היו נמצאים שופר ושמן זית שהיו אמורים לשמש את המשיח העתיד לבוא. בתי הכנסת מעוצבים בסגנון ספרדי וארונות הקודש עוצבו בידי אמנים ועליהם חריטה של סמלים יהודיים. בבית הכנסת הפרדה חלקית. גברים ונשים יושבים במתחם אחד האימא והסבתות שותפות בטקס. בית הכנסת מכיל בין 150-180 איש. ניתן לשלב מוזיקה.

2. בית הכנסת האיסטמבולי

בית הכנסת השני מתוך ארבעת בתי הכנסת הספרדים. כשמו בית הכנסת האיסטנבולי נבנה בסגנון איסטנבולי. חלונותיו מקיפים את כיפת המבנה ומשובצים בזכוכית ססגונית המאירה את חלל בית הכנסת. כפית המבנה ניצבת על ארבעה עמודי שיש וארון הקודש הובא מאיטליה . בבית הכנסת הפרדה חלקית. גברים ונשים יושבים במתחם אחד האימא והסבתות שותפות בטקס. בית הכנסת מכיל 150 איש. ניתן לשלב מוזיקה.


3. בית הכנסת אליהו הנביא

בית הכנסת הוא השלישי במתחם בתי הכנסת הספרדיים. הוא שימש כבית מדרש ותלמוד תורה ורק בחגים שימש כבית כנסת. באחד מימי יום כיפור, היה חסר אדם אחד למניין ובאורח פלא הגיע איש והשלים את המניין. לאחר תפילת הנעילה הוא נעלם וכך הבינו המתפללים כי היה זה אליהו הנביא. על פי סיפור זה מכונה בית הכנסת בית הכנסת אליהו הנביא. במלחמת יום העצמאות נשרף ונשדד בית הכנסת ורק לאחר מלחמת ששת הימים חודש. בית הכנסת מכיל 100 איש. ניתן להשמיע מוזיקה. הפרדה מועטה מאד. ניתן לשלב מופעי מוסיקה וארוחה לאחר הטקס.

 4. בית הכנסת האמצעי- החצר

בית הכנסת הרביעי במתחם היווה חצר פנימית ששימשה לעזרת נשים ולבניית סוכה בחג הסוכות. עם התרחבות הקהילה הוחלט להפוך אותה לבית כנסת. כיום ניתן לחגוג בה טקסי בר מצווה בהפרדה מועטה מאד במתכונת של כיבוד בלבד.

 

בית הכנסת הספרדי ימין משה

בית הכנסת ימין משה נמצא בלב שכונת ימין משה המאופיינת בסמטאות ציוריות וטחנת הרוח המפורסמת. מבעד לחלונותיו ניתן להשקיף על חומת העיר העתיקה. בית הכנסת הוקם בשנת 1892 על ידי הקהילה הספרדית ובשיתוף קרן משה מונטיפיורי. לאחר מלחמת השחרור, בית הכנסת חזר לפעול. בשנות ה-80 עבר שיפוץ מסיבי והוא מאופיין בעיצוב פנים מהודר. נברשות זכוכית, חלונות שבחלקם העליון ויטראז'ים ותקרה מעוטרת בציורים מתוך פרקי אבות. בבית הכנסת לא קיימת הפרדה בין נשים וגברים. יש לתאם מראש את העלייה לתורה –  054-5268777

 

בית הכנסת האיטלקי בירושלים

בית הכנסת האיטלקי בירושלים ממוקם ברחוב הילל 25. במקור בית הכנסת הוקם ב-1490 באיטליה בכפר קטן בשם קוליאנו וטו מצפון לונציה. הא התחיל בביתו של יהודי ומתוכו צמחה הקהילה היהודית באזור. ב-1637 רוכזו היהודים בגטו ובית הכנסת העתיק מקומו לשם. בית הכנסת נחנך ב-1701 ובמהלך מאה השנים שופץ וחודש מספר פעמים עד ל-1901 שנסגר בשל מיעוט הקהילה היהודית באזור. ב-1951 הועלה הרעיון להביא את חפצי בית הכנסת לירושלים ולשחזר את המבנה שלו. כיום בית הכנסת נמצא במוזיאון יהדות איטליה בירושלים והוא העתק של מבנה בית הכנסת באיטליה.

נופי העיר העתיקה מעניקים חיבור שורשי לחוויה

ליווי מא' ועד ת'

חוגגים בירושלים

מתחמים ואתרים בעיר העתיקה לחגיגת בר מצווה

הקארדו

הסיפור ההיסטורי

הקארדו מגיע מהשפה הלטינית ומשמעותו הוא רחוב ראשי שחוצה את העיר מצפון לדרום. לעומתו, "הדקומנוס" הוא רחוב שחוצה את העיר מזרח למערב. תכנון העיר באופן זה מיוחס ליוונים אשר שזרו ערים כשתי וערב. הקארדו והדקומנוס היוו שני צמתים מרכזיים שחילקו את העיר לרובעים. בצמתים אילו התקיים עיקר המסחר והפעילות בעיר. בנייתו של הקארדו התקיימה לאחר מרד בר כוכבא. הקיסר אדריאנוס בנה על חורבות העיר ירושלים עיר חדשה במתכונת רומית. לאחר איחוד ירושלים, חפירות ארכיאולוגיות חשפו חלקים רבים מהקראדו. החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי חידשה ושיקמה את הקארדו באמצעות אמנות הפסיפס. מה שהתקבל הוא מתחם יפייפה ועתיק.

חגיגת בר מצווה במתחם הקארדו מתקיימות במתחם הפסיפס או במתחם החנויות. חגיגה שכזו כדאי לערוך עם חברת הפקה שתארגן ותטפל בכל הצד הלוגיסטי על הצד הטוב ביותר.

 

הרובע ההרודיאני

הרובע ההרודיאני הנמצא מתחת לבתי הרובע היהודי בעיר, חושף את שרידי בתיהם של אנשים אמידים מאד שגרו בימי בית המקדש השני. .מתחם של שישה בתים שנשתמרו על שטח של כשלושה דונם. האתר משמש כיום לסיורים וגם לקיום אירועים כמו בר מצווה ובת מצווה.

 

מרכז דוידסון

מרכז דוידסון הנמצא בסמוך לכותל מאפשר לחגוג בר מצווה בכמה מתחמים. אם אתם מתכננים אירוע גדול ניתן לחגוג אותו בגן הארכיאולוגי במרכז דוידסון למרגלות הכותל המערבי והכותל הדרומי. המקום מכיל עד 1200 איש. אם יש לכם אירוע אינטימי יותר ניתן לחגוג אותו במרפסת במרכז דוידסון המכיל בין 50-70 איש תלוי בסגנון האירוע. ההגשה היא במתכונת בופה בלבד. מתמחים נוספים במרכז דוידסון הם שערי חולדה לאירועים בינוניים.

 

ישיבת התפוצות – ארמון המלך

המתחם ממוקם בסמוך למתחם קבר דוד המלך על הר ציון. המתחם נחנך ב-1965 וניתן לערוך בו אירוע מכל סוג. ישנה גם אפשרות ללינה ברמה בסיסית ל-250 איש.

 

אש התורה

מרכז אש התורה ממוקם ברובע היהודי בירושלים. הארגון העולמי מונה 17 סניפים ברחבי העולם ומטרתו להפיץ את ערכי היהדות בארץ ובעולם. המרכז נמצא מול רחבת הכותל המערבי ומתנשא לגובה של 7 קומות.  מתצפית המקום ניתן להשקיף על ירושלים העתיקה. במקום נמצאת יצירת האמנות "אש ומים" של דייל צ'יהולי. במרפסת הגג ניתן לחגוג אירוע יוקרתי המכיל 200 איש סביב שולחנות או 250 איש במתכונת בופה או עריכת טקס בעמידה. ניתן לקיים פעילות שקטה ולהשמיע מוזיקה שקטה בלבד שלא תפריע לשכנים.

ניתן גם לחגוג במרכז אש התורה בלובי או בקומה 5. במרכז גם אולם אירועים בו ניתן לחגוג עם 180-200 מוזמנים.  

מעוניינים לחגוג בר מצווה בשילוב חוייה ייחודית ומעשירה?

מוזמנים לפנות אלינו.  אנו יודעים לתכנן יחד אתכם את האירוע שמתאים במיוחד עבורכם.

שלחו לנו אימייל

contact@KotelBarMitzvah.org

התקשרו

073-7590390

Pin It on Pinterest

Share This
דברו איתנו